سلام قولا من رب رحیم

این وعده خداست بر بهشتیان: سلامی از جانب پروردگار مهربان

سلام قولا من رب رحیم

این وعده خداست بر بهشتیان: سلامی از جانب پروردگار مهربان

آیا ضریب هوشی ما ایرانیها به شدت کاهش یافته؟

ابتدا خبری را نقل می کنیم:


«عصر ایران - اینکه ایرانیان باهوش ترین مردم جهان " هستند در سال های گذشته تقریبا تبدیل به ضرب المثلی معروف میان ایرانیان شده است ، اما این در حالی است که اگر نتایج تحقیقات انجام شده در این باره توسط دانشمندان انجام شده ، مطالعه شود ابطال این گزاره ثابت می شود . 

در واقع طبق تخقیقات علمی دانشمندان ما ایرانی ها نه تنها گل سر سبد هوش در دنیا نیستیم بلکه جایگاهی متوسط در جهان داریم و میلیاردها نفر در جهان ضریب هوشی بالاتری از ما دارند .   

"ریچارد لین " روانشناس و استاد 81 ساله دانشگاه اولستر بریتانیا در کتابی که در سال 2006 انتشار داد نتایج تحقیقات خود را در این باره منتشر ساخته است . 

وی که متخصص مطالعه بر روی تاثیر دو متغیر " نژاد " و " هوش " بر روی یکدیگر است ، در کتاب خود وضعیت ضریب هوشی مردم جهان را با توجه به نژاد بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که باهوش ترین مردم جهان با ضریب هوشی 105 و بالاتر مردم کشورهای شرق آسیا ( چین ، کره شمالی و جنوبی و ژاپن ) هستند .

در رده میانی کشورهای اروپایی ، روسیه ، آسیای مرکزی و قفقاز و حتی مغولستان قرار می گیرند که متوسط  ضریب هوشی آنها  90 تا 100 است .

ایرانیان به همراه تمامی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا ، هند ، پاکستان و کشورهای آسیای جنوبی و نیز دو قاره آمریکای شمالی و جنوبی در رده میانی یعنی با ضریب هوشی 85 تا 90 قرار می گیرند.

جایگاه چهارم از آن کشورهای آفریقایی است که ضریب هوشی آنها 70 تا 80 است و مردم اقیانوسیه ( استرالیا ) و کشور آفریقایی بوتسوانا ، با دارا بودن کمترین میزان ضریب هوشی یعنی ضریب هوشی 60 تا 70 در آخرین رده قرار می گیرند.»

--------------------------------------

حالا نقد و نظرهایی را پیرامون این خبر می آوریم:

 

کسی که قبلا نتیجه اش را گرفته است:

«براساس تحقیقات سال 2004 و 2006، میانگین بهره هوشی ایرانیان در حدود 84 بوده یعنی علاوه بر پایین تر بودن از حد نرمال در بین کشورهای مختلف در جایگاه 100ام قرار گرفته‌ایم این واقعیته حالا هر کی دوست نداره قبول نکنه، تاثیری تو اصل قضیه نداره!!!»

 

کسی که بر چند شاهد عینی تکیه می کند:

«درست کردن این نمودارها ساده و پیش پا افتاده است و صحت علمی ندارد. چرا مهاجرین ایران  موفقترین مهاجران در خارج و امریکا هستند؟ خواهشمند است مطالب بدون سند علمی را منتشر نکنید.»

 

کسی که سیاسی نگاه می کند:

« سایت گرامی توجه داشته باش نویسنده انگلیسی می باشد در این سیاست خبیث عنصر ایرانی همیشه باید حقیر شمرده شود تا مدعی نباشد اگر به فهرست دانشمندان تاریخ ادوار بشر نگاه کرده باشید یک پای ثابت ان ایرانیان بوده اند ایا این نشانه ضریب هوشی بالا نیست؟ از سایت محترمی این نوع برخورد اصلا جایز نبود اگر مطالب کریم خان زند را درباره خباثت انگلیسی ها خوانده بودید این مطلب دشمن شاد و توهین امیز را منتشر نمی کردید هر چند مطمئن هستم چاپ نمی کنید امیدوارم مطالبی که مورد پسند شما نیست شامل تیغ تیز سانسور عصرایران قرار نگیرد. »

 

کسی که جور دیگری سیاسی نگاه می کند:

« بله اتفاقا به نظر من کاملا هم صحیح گفته اند این آقای پروفسور....شما ببینید که هر کس که در این مملکت سرش به تنش بیرزد و عشق خدمت به وطن که دیگر شبیه یک جوک شده نداشته باشد و بتواند از ایران می رود و در یک کشور اروپایی یا آمریکایی زاد و ولد و تولید مثل می کند...در نتیجه ضریب هوشی در کشورهاب نخبه گریز نسل به نسل کاهش و در کشورهای نخبه پذیر نسل به نسل افزایش می یابد...راستی از فرار مغزها چه خبر؟؟؟؟؟»

 

کسی که نقادانه نگاه می کند:

« البته باید دید این پروفسور ارزیابی و تحقیقش چگونه بوده و هوش را چگونه تعریف کرده و اندازه گرفته است. همیجوری نمی شود نتایج تحقیقات او را پذیرفت.»

 

کسی که ناامیدانه نگاه می کند:

« کلا ما ایرانی ها تو توهم به سر می بریم. ادعامون میشه بافرهنگ ترین مردم دنیا هستیم، اما می خواهیم مترو سوار شیم، همو می کشیم. ادعامون میشه هنر نزد ماست و بس. اما نه آثار باستانی را درست نگه می داریم و نه هنرمند در جامعه جایگاه خاصی داره. ادعامون میشه باهوش ترینیم که اونم این جوری رد شد. ادعامون میشه می خواهیم دنیا رو مدیریت کنیم، در حالی که ... .

بهتره به خودمون بیائیم و نباید خودمون را گول بزنیم.»

 

کسی که سیاسی و ناامیدانه نگاه می کند:

« همین جانیان آمریکایی 60 سال پیش آپولو فرستادند هوا. امروز ما نمی دونیم ماهواره امید که معلوم نیست چقدرشو ما ساختیم کجاست. به نظر من کلی هم لطف کردند به ما هم رده آمریکایی ها مقام دادند. یه نگاه به دور و اطرافت بنداز و ببین چند تا عقب مونده و کم هوش می بینی.»

 

کسی که از نزدیک نگاه می کند:

« من در هند زندگی می کنم..در این که هوش ایرانی ها حداقل از هندی ها بیشتر است شکی نیست...در این مقاله هم اگر توجه کنید کل اروپا را که مهد تمدن فرض کرده باهوش جلوه داده ....من با نظرت موافقم که با هدف خاص این تحقیق شده ولی سوال من اینه که چرا شما همه فقط دنبال دشمن و دشمن شاد کن می گردید>؟....یعنی اگر این خبر منتشر نشه 6 میلیارد ادم از ان باخبر نمی شوند؟...کل دنیا همین 60 میلیون داخل کشورند؟....دشمن واسه چی شاد بشه؟....کی شما ها دست از این کوته نظری دست برمی دارید؟...کی به شما ها می خواهید بفهمید مسئله با پاک کردن صورت مسئله حل نمی شود؟.....امثال شما برای ایران به مراتب مضر تر از انگلیس و امریکا هستید.....خدا شما را هدایت کند.»

 

و ده ها نقد و نظر مشابه!!

====================

=====================

 

واقعیت آن است که «پیش فرضهای ذهنی» ما در قضاوتهای ما موثر است! از همه آدمهای بالا بنظرم یکی نقادانه نگاه کرده! یعنی نه تعصب ایرانی بودن به خرج داده و نه مقهور شده! و گفته که باید دید  چگونه و براساس چه مبنایی این تحقیق صورت گرفته تا درباره نتایجش قضاوت کنیم.

---------

 

دانشی داریم که «هرمنوتیک» نام دارد. هرمنوتیک نوعی روش پژوهشی است که ویژه علوم انسانی و علوم اجتماعی می‏باشد.  بحث اصلی هرمنوتیک عبارت است از این که جریان «فهمیدن» چگونه صورت می‏گیرد؟(منظورم آن است که برداشت صحیح از هر متنی-خصوصا متون قدیمی- باید  روش مند و علمی باشد که این دانش هرمنوتیک نام دارد.این بحث مفصل است و می توانید در یک جستجوی اینترنتی توضیحات کاملی بدست آورید)


پس:


در استنتاج از هر مطلبی باید دقت داشته باشیم  آنچه را نتیجه می گیریم باید خالی از قضاوتهای اولیه باشد.

نظرات 4 + ارسال نظر
حسین شنبه 11 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 12:31 ب.ظ

هر جامعه ای یه سری خنگ داره و یه سری با هوش.
مهم اینه که از اون باهوش ها درست استفاده بشه و مثل کشور چین، کره و ژاپن.
به نظر من ایران باهوش باهوش هم داره، خنگ خنگ هم داره.
پسرعموی پدرم تو آمریکا درس خونده (الکترونیک)، می گفت یه هندی هم اتاقیش بود که همیشه بعد کلاس کل درس ازم می پرسید تا بفهمه استاد چی گفته. با یه ژاپنی همکلاس بود که همیشه از استاد سوال می کرد و همیشه مشغول خوندن بود. می گفت ژاپنی ها به خاطر پشتکارشونه که موفق اند.
حرف آخر:
ما ایرانی ها هر جور هم که خنگ باشیم تو کلاه گذاشتن سر دیگران، شایعه پروندن و دروغ گفتن خیلی خیلی خیلی با هوشیم.

ایرانی دوشنبه 13 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 03:42 ب.ظ

شما حدیثی که در مورد ایرانی زده شده رو توجه کردید؟
شما سرزمینی که با دست خالی و تنها با ایمان جوانهایش به ثمر رسیده رو ندید گرفتید؟
شما علمای خاص که اکثرا ایرانی هستند را ندید گرفتید؟
شما حتی تاریخ تمدن ایرانی رو ندید گرفتید؟
....
پس فکر می کنید اینهمه توطئه علیه ایران و ایرانی برای چیه؟
شما هر جای دنیا که علمی باشه رد پای ایرانی رو نمی بینید؟
عجیبه!!!!
همین الان هم دانشمندان ما با هر وضعیتی بهترینها هستند.
پس ما پیشرفت علمی خودمون رو از کجا اوردیم؟؟؟

خدایا شکرت به خاطر این همه نعمت که عطا فرمودی.

سلام
متاسفانه شما منظور این مطلب را متوجه نشدید
این مطلب در باره هرمنوتیک صحبت می کند
می توانید به مقاله آیه الله سبحانی برای درک بهتر مراجعه کنید
بهره هوشی فقط یک مثال بود!
خوشحال شدم

م یکشنبه 1 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 01:11 ب.ظ

سلام. حضرت امام خامنه ای چندین بار تکرار کرده اند که متوسط هوش ایرانیان از متوسط هوش جهانی بالاتر است.

سلام
دوست من! شما موضوع این بحث را درست متوجه نشدید!

در ضمن با نظر آقا کاملا موافقم!

مهدی یکشنبه 12 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 05:12 ب.ظ

مطابق امار های بین المللی ترکها جزو باسواد ترین مردم دنیا و باهوش تریم مردم منطقه هستند سطح باسوادی در اذربایجان ۹۹.۸%قزاقستان قیرقیزستان وترکمنستان ۹۹.۵% ترکیه ۹8.87%ازبکستان ۹۸%مغولستان ۹۷% (ایران ۸۵% افغانستان ۲۸%)متوسط ای کیوی مردم مغولستان ۱۰۱ قزاقستان ۹۴ترکیه و قیرقیزستان۹۰ اذربایجان ۸۸ ترکمستان وازبکستان ۸۷ (ایران و افغانستان ۸۴ کشورهای عرب ۸۶)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد